Veelgestelde vragen

Hieronder zie je de veelgestelde vragen. In de inhoudsopgave kan je op een onderwerp klikken om automatisch naar de vragen die daarbij horen te scrollen.

Inhoud

Algemene vragen

Wie is Fitrex?  

  • Fitrex is een platform waar je diensten rondom de aan- en verkoop van een pand regelt. (Desktop)taxaties, bouwkundige keuringen, bedrijfsonroerendgoed taxaties, energielabels, energiebespaarplan, bijzonder beheer taxaties en bankgaranties.  
  • Fitrex is al meer dan 15 jaar een vertrouwde naam in de sector en sinds 2021 een zelfstandig onderdeel van de Volksbank. Ons servicegerichte team werkt vanuit een eigen kantoor in Amsterdam.  
  • Fitrex werkt samen met meer dan 2.500 financieel adviseurs en 400 gekwalificeerde taxateurs, bouwkundig inspecteurs en specialisten. Hierdoor kunnen wij een snelle doorlooptijd garanderen.   

Waarom kies je als adviseur voor Fitrex?  

  • Als adviseur word je volledig ontzorgd. 
  • Via het TMS (Taxatie Management Systeem) vraag je eenvoudig en snel een taxatie en andere diensten aan. 
  • Je wordt tijdens de aanvraag volledig op de hoogte gehouden van de status via TMS en e-mail. De klant wordt via e-mail op de hoogte gehouden.
  • Je krijgt via e-mail een kopie van het (taxatie)rapport van Fitrex. In TMS staat ook een kopie. Zo is jouw dossier gemakkelijk en snel op orde.  
  • Fitrex zorgt ervoor dat de taxateurs en specialisten zich houden aan de afgesproken doorlooptijden. Als adviseur heb je hier geen omkijken naar.  
  • Als adviseur ontvang je een leadvergoeding voor een aanvraag.  
  • Het team van Fitrex staat voor je klaar als je vragen hebt of ondersteuning wilt.   

Waar vind ik meer informatie over de diensten van Fitrex? 

Op fitrex.nl vind je meer informatie over de diensten van Fitrex. Bij vragen kun je ook altijd contact met ons opnemen.  

Hoe kan ik Fitrex bereiken?   

Vragen of opmerkingen? Bel of mail Fitrex via:  

Telefoon 020 – 262 38 88 (tijdens kantooruren) 

E-mail info@fitrex.nl 

 

TMS en inloggen

Waarom heb ik als adviseur inloggegevens voor TMS nodig?  

Via het TMS (Taxatie Management Systeem) van Fitrex vraag je eenvoudig een taxatie of andere diensten aan voor je klant. Om toegang te krijgen tot het TMS heb je een login nodig. Via TMS kun je als adviseur ook de status van de aanvraag volgen. Zie ook de Werkinstructie Fitrex. 

Ik heb nog geen toegang tot het TMS. Hoe kan ik dat regelen?  

Via de website van Fitrex (fitrex.nl/aanmelden-nieuwe-intermediair/) kun je een account voor TMS aanvragen. Hiervoor heb je je NAWTE-gegevens, btw-nummer en KvK-nummer nodig. Na de aanvraag neemt het team van Fitrex contact met je op om je account definitief te maken.   

Ik ben mijn inloggegevens voor TMS kwijt. Wat moet ik doen?  

Op de website van Fitrex (fitrex.nl) kun je via de button ‘Inloggen’ rechtsboven een nieuw wachtwoord aanvragen met je e-mailadres. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met het team van Fitrex.  

Kunnen wij voor ons kantoor met meerdere adviseurs voor elke adviseur een apart account krijgen?  

Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact op met het team van Fitrex.  

Ik heb problemen met inloggen, wat moet ik doen?   

Neem contact op met Fitrex via telefoon 020 – 262 38 88 (tijdens kantooruren). Of je kunt altijd een e-mail sturen naar info@fitrex.nl. Fitrex neemt binnen een werkdag contact met je op. 

 

Aanvraag via Fitrex

Hoe kan ik, als adviseur, een taxatie of andere dienst voor mijn klant aanvragen?   

Via het TMS van Fitrex (fitrex.nl/inloggen) vraag je eenvoudig een taxatie of andere dienst aan voor je klant. Om toegang te krijgen tot TMS heb je een login nodig. Zie ook de Werkinstructie Fitrex.  

Je kunt ook diensten aanvragen via verschillende softwarepakketten zoals hypotheeksoftware van Figlo, Adviesbox en Findesk. 

Wat gebeurt er na een aanvraag?  

  • Na het invullen van de klantgegevens in TMS, ontvangt de klant van Fitrex een digitaal verzoek om akkoord te geven voor de opdracht (OTD).  
  • Als de klant akkoord is, neemt het team van Fitrex de aanvraag in behandeling en zet de opdracht uit bij de best passende onafhankelijk taxateur of specialist in de regio.  
  • Binnen 1 werkdag wordt er door Fitrex een afspraak gemaakt met de klant.   
  • Als adviseur kun je de status volgen via TMS. De klant wordt automatisch op de hoogte gehouden via e-mail.  
  • Na het bezoek van de taxateur of specialist ontvangt de klant binnen 5 werkdagen een digitaal rapport. Na ontvangst van het rapport stuurt Fitrex de factuur naar de klant.  
  • Betaling vindt direct plaats via Fitrex of binnen 6 maanden bij de notaris.  

Hoe weet ik wat de actuele tarieven zijn van de diensten die via het platform van Fitrex worden aangeboden? 

Op het dashboard van TMS vind je een overzicht van de diensten van Fitrex met de bijbehorende tarieven.  

Wat is de doorlooptijd van een aanvraag voor een taxatie of andere dienst? 

Binnen 1 werkdag wordt een afspraak gemaakt met de klant en een taxateur of specialist. Na het bezoek ontvangt de klant binnen 5 werkdagen een digitaal (taxatie)rapport via e-mail. Alleen voor het Energiebespaarplan Plus duurt dit iets langer en ontvangt de klant een rapport binnen 10 werkdagen.  

Is het mogelijk om een taxatierapport achteraf te laten aanpassen?
Ja,  het is in bepaalde gevallen mogelijk. Neem hiervoor contact op met het team van Fitrex via info@fitrex.nl of 020 – 262 38 88. Afhankelijk van de aanpassing wordt hiervoor een maatwerktarief gehanteerd, in afstemming met de adviseur.  

Kun je via Fitrex ook taxaties van bedrijfspanden aanvragen? 

Ja, dat is mogelijk! Je kunt via TMS ook taxaties voor bedrijfsonroerend goed aanvragen. Heb je hierover vragen? Bel of mail ons: 020 – 262 38 88 (tijdens kantooruren) of stuur een e-mail naar info@fitrex.nl. 

Kan ik meerdere diensten tegelijk aanvragen, bijvoorbeeld een taxatie, bouwkundige keuring en notarisservice?
Ja, dit is mogelijk. 

Hoe blijf ik als adviseur op de hoogte van de status van een aanvraag?  

Je kunt de status van de aanvraag en afhandeling een taxatie of andere diensten volgen via het TMS. Fitrex bewaakt de doorlooptijd en status, hier heb je zelf geen omkijken naar. Wij zorgen dat je op de hoogte blijft via e-mail en TMS.    

Krijg ik als adviseur een kopie van het (taxatie)rapport?
Ja. Je ontvangt een e-mail met een kopie van het (taxatie)rapport. En in TMS kun je ook een kopie downloaden.   

Kan ik ook een maatwerktaxatie aanvragen? 

Ja dat kan! Wij doen maatwerktaxaties voor bedrijfspanden, recreatiewoningen, monumentale panden, woonboten en meer regelen. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden. 

Hoe doe ik mijn aanvraag in Figlo, Findesk of Adviesbox? 

Binnen deze omgevingen is er een knop om taxaties aan te vragen. Er verschijnt vervolgens een tussenscherm waar je de benodigde gegevens invult. Hier hoef je de omgeving niet voor te verlaten.  

Vragen over taxateurs en specialisten

Hoe kan een taxateur zich aanmelden bij Fitrex?
Een taxateur kan zich aanmelden via fitrex.nl/aanmelden-nieuwe-taxateur. Het team van Fitrex neemt dan contact met de taxateur op om de mogelijkheden te bespreken.    

Waar kan jij of de klant terecht met klachten over een taxateur of specialist?
Neem in het geval van klachten contact op met het team van Fitrex via info@fitrex.nl of telefoon 020 – 262 38 88 (tijdens kantooruren). 

Kan een adviseur zelf een voor hen bekende taxateur of specialist aandragen?
Jazeker. Werk je met een vaste taxateur die nog niet is aangesloten bij Fitrex? Meld deze dan aan via info@fitrex.nl. Je breidt hiermee het Fitrex-netwerk uit. Zo ontvangen jullie allebei een vergoeding voor de dienstverlening.

Waar kan een taxateur meer informatie vinden over Fitrex?
Als een taxateur meer wil weten over Fitrex of over het aanmelden bij Fitrex, dan kun je deze persoon verwijzen naar Fitrex.nl of een e-mail laten sturen naar info@fitrex.nl voor meer informatie. Een taxateur kan zichzelf ook aanmelden via fitrex.nl/aanmelden-nieuwe-taxateur. 

Hoe wordt de taxateur of specialist bepaald die aan mijn aanvraag wordt gekoppeld? 
Hierbij kijken we waar jouw klant woont, en welke taxateur of specialist daar het dichtste bij werkzaam is en het beste past bij de opdracht. Wij werken alleen samen met gerenommeerde partners die de beste kwaliteit bieden. 

Kan ik als adviseur een voorkeur aangeven voor een taxateur of specialist?
Jazeker. Dit is mogelijk als deze taxateur of specialist samenwerkt met Fitrex. Je kunt dit aangeven bij de aanvraag in TMS onder opmerkingen. Als deze taxateur niet beschikbaar is of om een andere reden de opdracht niet kan uitvoeren, zal een andere taxateur worden benaderd.  

Betalingen en factuur 

Wanneer ontvangt de klant een factuur?  

  • Als de klant ervoor kiest om de factuur direct te betalen, dan ontvangt de klant de factuur op dezelfde dag als het (taxatie)rapport. 
  • Als de klant ervoor kiest om de factuur bij de notaris te voldoen, dan ziet de klant de factuur terug op de afrekeningsnota bij de notaris. 

Wanneer kan de klant de factuur betalen?
De klant kan de factuur direct via Fitrex betalen of tot 6 maanden na de factuurdatum voldoen bij het passeren bij de notaris. 

Is het mogelijk dat Fitrex de factuur voor de klant direct naar de notaris stuurt?
Nee, het is een bewuste keuze van Fitrex om dit niet te doen om te voorkomen dat dit in de samenwerking tussen betrokken partijen niet goed loopt. Bijvoorbeeld, in het geval dat de notaris de factuur ontvangt, maar het verzoek voor passeren van de hypotheekakte nog niet heeft ontvangen. Het is praktischer deze coördinatie bij de financieel adviseur en/of de klant te laten.